Pre Workout Gebruiken: Alles Wat Je Moet Weten Uitgelegd

Pre Workout supplementen zijn in de laatste jaren extreem populair geworden bij bodybuilders en fanatieke sporters.  

Je zult vast wel verschillende filmpjes hebben gezien van populaire vloggers die hun pre workout supplementen aanbevelen.

Deze leveranciers claimen dat het je kan helpen met extra energie in de sportschool zodat je harder, sneller en meer kan tillen. 

Echter, welke ingrediënten zitten in zo een supplement en is het wel veilig voor gebruik?

In dit artikel leggen we je alles uit wat je moet weten over pre workouts, inclusief de negatieve en positieve effecten.

Een pre workout is een supplement dat bestaat uit een mengsel van verschillende voedingssupplementen ontworpen om energie en atletische prestaties te stimuleren.

Het zijn meestal supplementen in een poeder vorm dat je moet mixen met water of een andere substantie voordat je gaat sporten.

Als je gaat zoeken naar een goede pre workout kom je er al snel achter dat er vele verschillende soorten zijn. Maar, wat is nou het verschil?

Meestal, zit het verschil in de ingrediënten. Echter, de meeste ingrediënten in een pre workout bestaan uit: aminozuren, caffeine, creatine en verschillende B-vitamines. 

Het wordt vooral gebruikt door fanatieke sporters, fitness liefhebbers en bodybuilders om de harde training te doorstaan of te verbeteren. 

Niet alle pre workout supplementen werken even goed, daarom delen wij dit artikel over wat nou de beste pre workout is.

Wat Voor Effecten heeft een pre workout?

Als we ‘pre workout supplement’ letterlijk vertalen naar het Nederlands dan krijg je ‘supplement voor training’, dit klinkt natuurlijk een beetje raar maar je begrijpt het idee.

Het is dus specifiek bedoeld om in te nemen voordat je gaat sporten of trainen. 

Maar wat voor effect kan ik verwachten?

De effecten kunnen per persoon anders zijn, maar over het algemeen zijn de vergelijkbaar. De pre workout supplementen zijn ontworpen voor de volgende redenen:

  • Een boost in energie
    Het hoofddoel van een pre workout is om je meer energie te geven voor en tijdens je workout. Je kunt je waarschijnlijk wel inleven in het moment dat je écht geen zin hebt om te sporten omdat je moe bent. Een supplement zoals dit, zou je daarmee kunnen helpen om toch die training te doen.
    Het hoofd ingrediënt dat verantwoordelijk is voor de boost in energie is cafeïne. 
  • Toename in uithoudingsvermogen
    Sommige ingrediënten zouden kunnen helpen om bijvoorbeeld meer herhalingen te kunnen doen, zoals bijvoorbeeld creatine of aminozuren.
  • Extreme focus
    Sommige pre workouts hebben ook een ‘focus formule’ toegevoegd, deze bestaan vooral uit kruiden.
  • Kracht toename
    Een effects van pre workouts kan zijn dat je meer kracht hebt en dus ook meer gewicht kan tillen dan normaal. 
Pre Workout effecten

Welke Ingredienten Zitten In Een Pre Workout?

De meeste pre workouts die je vindt in de Nederlands (web)winkels hebben vrijwel dezelfde basis formule en sommige wijken hier vanaf door wat extra’s toe te voegen.

Doordat er in Nederland een strenge wetgeving is, zijn niet alle ingrediënten die je ziet in buitenlandse pre workouts toegestaan. Zo zitten in pre workouts uit de United States vaak nieuwe ingrediënten die nog niet goed zijn onderzocht maar wel verkocht mogen worden. 

Onderzoek naar de effectiviteit van pre workout supplementen is minimaal. Maar, sommige studies suggereren wel dat bepaalde ingrediënten een positief effect hebben op atletische prestaties.

Nitric Oxide (stikstofoxide)

Stikstofoxide is iets wat je eigen lichaam aanmaakt om zo de bloedstroom te bevorderen. Het zorgt ervoor dat je aderen meer ontspannen raken wat ten goede komt voor de bloedstroom in je lichaam.

Je lichaam maakt stikstofoxide aan door verschillende stofjes zoals L-Arginine, L-Citrulline en voedingsnitraten. Deze stofjes zitten ook vaak in pre workouts om zo de bloed stroom te bevorderen, wat zou kunnen helpen om je training te verbeteren

Naast het bevorderen van de trainingscapaciteit zou het ook kunnen helpen om de ‘pump’, die vaak wordt ervaren bij het trainen, te verbeteren. 

Creatine

Creatine is een stofje dat je lichaam zelf aanmaakt en kan de spiergroei en kracht bevorderen. Je zult het vaak zien in pre-workouts of als losstaand supplement. 

De reden waarom het vaak wordt toegevoegd is omdat het de kracht kan bevorderen, en dat is precies wat je nodig hebt als je een goede training wil hebben. 

Cafeïne

Cafeïne wordt vaak gebruikt voor pre workout supplementen om energie en focus te verkrijgen. Het is waarschijnlijk het meest gebruikte supplement in de wereld om een energie boost te krijgen. Het zit namelijk in koffie, thee energiedrank. 

Onderzoekers hebben uitgewezen dat cafeïne een positieve invloed heeft op alertheid, geheugen, trainingen, en zou de vetverbranding kunnen verbeteren.

Aminozuren

Vaak zitten er ook verschillende soorten aminozuren in, die vooral bekend zijn als BCAA’s. Deze aminozuren zouden er voor kunnen zorgen dat je sneller kan herstellen van een zwarte training maar ook langer door kan gaan bij het trainen.

Er zijn wel 20 verschillende soorten aminozuren maar de meest bekende zijn L-Leucine, L-Valine, Beta-Alinin en L-Carnatine.

Onderzoekers hebben vastgesteld dat aminozuren verschillende voordelen hebben voor sporters. 

Zo zou het de spiergroei kunnen bevorderen, spierpijn verminderen, minder snel moe bij het trainen en voorkomt spierverlies.

Vitamine B

Vitamine B bestaat uit 8 verschillende soorten en elke soort draagt ​​bij aan de algehele lichaamsfunctie. De meest voorkomende vitamine B in dit soort supplementen is vitamine B12. 

Als je een tekort aan vitamine B binnenkrijgt kan je last krijgen van snel moe zijn, duizeligheid of huiduitslag. 

Doordat je extra vitamine B binnenkrijgt kan je dit tekort aanvullen en zorg je ervoor dat je genoeg energie hebt om de training te voltooien.

Pre Workout Aminozuren

Veiligheid & Bijwerkingen

Over het algemeen zijn pre-workout supplementen redelijk veilig, maar ze zijn niet compleet risico vrij. 

Als je iemand bent met een voorgeschiedenis van medische problemen is het verstandig om het gebruik eerst met je huisarts te bespreken. 

Er zit meestal een hoge hoeveelheid cafeïne in deze producten, wat kan zorgen voor wat nare bijwerkingen, mocht je nog nooit cafeïne hebben gebruikt. 

Een overmatige inname van cafeïne kan zorgen voor een hoge bloeddruk, misselijkheid en slechte slaap kwaliteit.

De meeste pre workouts hebben ongeveer tussen de 100 en 300mg cafeïne per dosering. Ter vergelijking: één kop koffie heeft 80mg en een energiedrankje 80mg. 

Het kan dus zo zijn dat je met één dosering 4,5 kopjes koffie binnen hebt gekregen. Dit kan, zeker voor iemand die nog nooit koffie op heeft of ervaring met cafeïne, gezien worden als overmatig gebruik.

Andere bijwerkingen die je kunt ervaren zijn:

  • Beverig;
  • Hoofdpijn;
  • Water afstotend;
  • Spijsverteringsproblemen;
  • Opgeblazen gevoel.

DMAA In Pre Workouts

DMAA of ook wel dimethylamylamine, is een stofje dat vaak werd gebruikt in pre-workouts. Echter, is DMAA sinds augustus 2012 verboden om te verkopen of importeren in heel Europa.

Ook de FDA heeft in 2012 een verbod op supplementen met DMAA doorgevoerd. 

DMAA is een stofje dat een zeer sterke stimulans heeft op het centrale zenuwstelsel. Wat niet vreemd is als je erachter komt dat het eigenlijk afgeleid is van amfetamine.

De hoofdreden waarom mensen DMAA gebruikte is omdat het een zeer sterk effect had. Het zou je een enorme energie boost en focus geven.

Echter is ook gebleken dat het enkele negatieve bijwerkingen had zoals hartkloppingen en een hoge bloeddruk. Daarnaast staat DMAA ook op de dopinglijst van het WADA.

Je kunt in Nederland niet legaal DMAA kopen. Het is ook aangeraden het niet te gebruiken. Mocht je het toch gebruiken en je ervaart negatieve klachten, neem dan direct contact op met 112.

Waar Pre-Workout Kopen?

Je kunt deze producten bij vrijwel elke supplementen (web)winkel in Nederland of België kopen. 

Bij het kopen van pre workout is het aangeraden om goed te kijken wat er op het etiket staat. Je wilt natuurlijk een pre workout kopen waar de ingrediënten ook echt vermeld staan op het product. Mocht er bijvoorbeeld te veel van één ingrediënt inzitten dan kan dat schadelijk zijn voor je gezondheid.

Naar onze mening bevat een goede pre workout tenminste creatine, aminozuren, cafeïne, vitamine B en eventueel andere relevante ingrediënten

Ook is het belangrijk om te kijken of de winkel ook hun producten test op kwaliteit. 

Veel Gestelde Vragen

Hoe lang werkt pre workout?

Bij de gemiddelde gezonde persoon werkt een pre workout ongeveer van 1 tot 3 uur. Als je gevoelig bent voor cafeïne, of andere stimulantia in het supplement, dan is het aangeraden om te beginnen met een lage dosering. Als je te veel neemt in één keer dan kan je wel eens bijwerkingen krijgen zoals trillen, misselijkheid en moeheid. 

 

Wanneer pre workout nemen?

Voor optimale resultaten moet je het ongeveer 15-30 minuten voor de training innemen. Als je het te vroeg inneemt kan het zo zijn dat je alle effecten verspeeld. Neem daarom voor de zekerheid ongeveer 15 minuten in achting. 

Hoe moet ik het innemen?

De meeste pre workouts zijn verkrijgbaar in poeder vorm en zijn gemakkelijk te mixen met water of een andere substantie. Je krijgt meestal een doserings- schepje meegeleverd, wat precies één doseer is. Let goed op dat je 1 schepje neemt en niet meer, het kan zo zijn dat je meer opschept dan wat op de verpakking staat. 

Conclusie

Pre workout supplementen worden vooral gebruikt door fanatieke sporters, fitness liefhebbers en bodybuilders.

De meeste pre workouts bevatten dezelfde ingrediënten, zoals creatine, cafeïne en aminozuren. Meerdere onderzoekers hebben laten zien dat deze ingrediënten meerwaarde hebben bij trainen en het verkrijgen van energie. 

Als je een pre workout gebruikt is het verstandig om te beginnen met een lage dosering om te kijken hoe je lichaam reageert. 

Deze supplementen zijn overal het algemeen veilig om te gebruiken. Hou er altijd rekening mee dat als je te veel binnen krijgt je negatieve bijwerkingen kan ervaren.

Naast supplementen gebruiken is het natuurlijk erg belangrijk dat je een gevarieerd eet patroon hebt, genoeg slaapt krijgt en een goed trainingsschema.

Leave a Reply