Beste Bodybuilding Supplementen Voor Spieropbouw & Massa

Er zijn tegenwoordig veel verschillende soorten bodybuilding supplementen die beloven dat je meer spieren krijgt of sneller en harder kan sporten.

In de bodybuilding wereld zijn supplementen dan ook niet meer weg te denken. Voor een bodybuilder is het uiterst belangrijk om genoeg spiermassa te hebben maar ook een laag vetpercentage.

Bodybuilding supplementen kunnen een goede toevoeging zijn om je doel sneller te bereiken.

Echter, welke bodybuilding supplementen zijn nou het beste en meest effectief voor bodybuilders? 

In dit artikel leggen we je uit wat de beste 3 bodybuilding supplementen zijn voor spieropbouw en spiermassa.

Hieronder vindt je een drie tal bodybuilding supplementen die zijn samengesteld op basis van spieropbouw en hoe effectief ze zijn. 

Deze supplementen zijn uiteraard zelf getest door ons team, maar ook onderbouwd middels echte onderzoeken.

1. Creatine

Creatine is een lichaamseigen stof wat ook erg vaak wordt verkocht in fitness en bodybuilding supplementen.

Creatine staat er om bekend dat het kan helpen met spieropbouw, kracht maar ook met uithoudingsvermogen.

Het is één van de meest onderzochte supplementen wereldwijd. Meerdere studies hebben aangetoond dat het kan helpen met de opbouw van spieren.

Voor een bodybuilder kan creatine erg belangrijk zijn omdat het kan helpen met het de opbouw van spiermassa maar ook omdat je er sterker van kan worden.

Dit betekend dat je zwaardere gewichten kan tillen dan normaal. Je lichaam wordt dan geforceerd om spiermassa aan te maken om de volgende keer sterker te zijn. 

Er zijn ook onderzoeken gedaan die hebben uitgewezen dat creatine kan helpen met een aantal herhalingen dat je kan doen bij een oefening. Je zou bijvoorbeeld in plaats van 10 x 60kg bankdrukken, mét creatine 12 x 60kg kunnen tillen. 

Creatine vindt je een vele soorten en maten in bodybuilding supplementen. Het zit ook erg vaak in een pre workout supplement of een muscle builder. 

Creatine Bodybuilding supplementen

2. BCAA

BCAA’s zijn een combinatie van drie essentiële aminozuren, namelijk leucine, isoleucine en valine. 

BCAA’s kunnen veel voordelen hebben voor bodybuilders. Zo zouden ze kunnen helpen bij het opbouwen van spiermassa maar ook de sportprestaties in de gym te verhogen.

Als je gaat trainen dan gebruik je de huidige BCAA voorraad die voor 95% in je spieren zijn opgeslagen. Als je bijvoorbeeld BCAA’s neemt voor het trainen dan kan je lichaam deze gebruiken om harder te kunnen trainen maar ook je spiermassa te beschermen. 

Je zult BCAA’s ook vaak zien in eiwit producten voor een ‘beter herstel’ na de training.

Voor bodybuilders is het uiterst belangrijk dat ze genoeg voedingsstoffen hebben om spiermassa op te bouwen maar ook te beschermen.

Zo kunnen BCAA’s helpen om spiermassa te beschermen tijdens een ‘cut’ fase waarin er een calorisch tekort is. Voor bodybuilders is het belangrijk dat zoveel mogelijk spiermassa behouden blijft. 

3. Eiwitten

Genoeg eiwitten binnen krijgen is erg belangrijk als je spiermassa wil aankomen. Om spieren op te bouwen is het erg belangrijk dat je meer eiwitten binnen krijgt dan dat je lichaam natuurlijk kan afbreken.

Uiteraard kan je eiwitten ook halen uit je dagelijkse voeding maar sommige mensen lukt dit niet.

Dan is een eiwit product zoals whey erg makkelijk omdat het een snelle en toegankelijke manier is om eiwitten binnen te krijgen. 

Je hebt veel verschillende soorten eiwitten zoals whey, casein of soja eiwitten. 

Uit onderzoek is gebleken dat als je extra eiwitten toevoegt aan je dieet dat je sneller spiermassa kan aankomen. 

Veel mensen vragen zichzelf af hoeveel eiwitten je ongeveer nodig hebt per dag. Een goed gemiddelde is ongeveer tussen de 1.2 en 2 gram per kg lichaamsgewicht per dag.

Whey eiwitten

Overige Supplementen

Er zijn natuurlijk nog meer bodybuilding supplementen die een ondersteunende functie kunnen hebben.

Als je graag spiermassa wil aankomen is het uiterst belangrijk dat je lichaam gezond is. Daarom nemen veel bodybuilders vaak een multi-vitamine zodat ze alle essentiële vitaminen en mineralen binnen krijgen die je lichaam nodig heeft.

Daarnaast nemen veel bodybuilders een pre-workout om hun training te verbeteren. Hierin zitten vooral ingrediënten zoals cafeïne, aminozuren of creatine. 

Een fat burner wordt vaak gebruikt als ondersteuning in de cut fase. Hierin zitten vooral ingrediënten die kunnen helpen het vetverbrandings- effect te stimuleren.

vochtafdrijvende supplementen

Bodybuilders hebben regelmatig een bodybuilding show of een fotoshoot waar ze zo ‘droog’ mogelijk willen zijn. Dit zorgt ervoor dat de spieren goed zichtbaar worden. 

Je lichaam houdt automatisch vocht vast in je spieren of onder je huid. Dit heeft je lichaam nodig om gezond te blijven en het is daarom ook niet gezond om lang ‘uitgedroogd’ te zijn.

Daarom proberen bodybuilders een dag van te voren zoveel mogelijk vocht te verwijderen uit de spieren. 

Een aantal vochtafdrijvende supplementen die daarbij kunnen helpen zijn: Cafeïne en Groene Thee extract.

Conclusie: Wat zijn de Beste Bodybuilding Supplementen?

Naar onze mening zijn creatine, BCAA’s en whey eiwitten de beste bodybuilding supplementen voor het opbouwen van spiermassa.

Het is uiteraard belangrijk dat je een goed voedings- en trainings- schema hebt voor optimale resultaten.

Daarnaast zijn supplementen een toevoeging op je huidige voeding en is het nooit een vervanging. Weet je niet zeker of je deze supplementen kunt gebruiken? Neem dan eerst contact op met je huisarts of medische specialist.